Title: Digitális döntések és másodlagos egyenlőtlenségek
Subtitle: a digitális megosztottság új koncepciói szerinti vizsgálat Magyarországon
Abstract: A tanulmány a digitális megosztottság kétféle nem hagyományos értelmezésének keretében elemzi a magyarországi internethasználók, illetve a nem internetezők táborát. A fogyasztói-felhasználói digitális döntések elemzési keretében arra fókuszál, hogy az internethasználat elutasítása mögött milyen mértékben húzódnak meg racionális, valódi kipróbáláson és információkon alapuló döntéshelyzetek. Úgy tűnik, Magyarországon ez a szempontrendszer nem gyakori: a nem használók viszonylag ritkán hivatkoznak anyagi vagy tudásbeli korlátokra, ezzel szemben főleg motivációs érveket hangoztatnak. Ezek a motivációs indokok azonban nincsenek valódi tapasztalatokkal alátámasztva. A másodlagos digitális egyenlőtlenségekkel kapcsolatos vizsgálatok azt mutatják, hogy az elemzett dimenziók közül a legtöbb esetében felfedezhetők különbségek az internethasználók egyes csoportjai között, és ezek általában a hagyományos demográfiai választóvonalak (pl. életkor, iskolai végzettség, lakóhely) mentén húzódnak. Ugyanakkor egyes dimenziókban a különbségek kiváltó és fenntartó okai között új változók is megjelennek.
Keywords: digitális megosztottság, digitális döntés, motivációs akadályok, másodlagos egyenlőtlenség
Title: Digital choices and second level inequalities
Subtitle: a survey of existing digital divides in Hungary, from new perspectives
Abstract: The paper investigates the Hungarian Internet users and non-users with the help of two, relatively new concepts of the digital divide. Using the concept of 'digital choices' it investigates to what extent the decision of rejecting the technology is based on real, experiment and trial driven experiences and information. According to the authors' findings, this is not widespread among non-users. Despite the fact that most of them indicates motivational factors as the main reason for not using the Internet these decisions do not seem to be resting on real experiences. Analyses using the concept of a second level digital divide have shown that differences between certain groups of users can be detected along most of the investigated dimensions. These divides usually run along traditional divisive variables like age and education, but in certain cases new factors could prove to be important.
Keywords: digital inequalities, digital choice, motivational barriers, second level digital divide