![[pdf]](https://inftars.infonia.hu/img/pdf.png)
Title: Szülői részvétel: (Együtt)működő online tanár–szülő kommunikáció lehetőségeinek megismerése és feltérképezése pedagógusinterjúk által
Abstract: A technológiai fejlődések és a COVID–19-járvány számos változást idézett elő az oktatásban, amelyek közül kiemelkedik a kommunikáció. Globálisan az online kommunikációs platformok és lehetőségek széles skálája áll az oktatók rendelkezésére.
Kutatásunk során a pedagógus–szülő közötti digitális kommunikációt vizsgáljuk, amely a köztük lévő partnerséget támogatja. A kutatást az MTA-DE-Szülő-Pedagógus Együttműködés Kutatócsoport valósította meg az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási
Program támogatásával. A kutatócsoport célja a szülői szerepvállalás vizsgálata Magyarországon. Az empíriát 2023-ban készült 45 interjú alkotja, melynek strukturált formájában konkrétan nem volt része a digitalizáció. A tematikus vizsgálat
során három fő témát elemeztünk: a digitális kommunikáció előnyeit, akadályait a tanárok szemszögéből; a kommunikáció típusait; valamint a tanárok attitűdjét a kölcsönös digitális kommunikáció szerepével kapcsolatban. Tanulmányunk fő kérdése,
hogy a tanárok milyen online kommunikációs csatornákat használnak a szülőkkel, hogyan segíti elő a digitális kommunikáció a partnerkapcsolatukat. Feltételezésünk szerint az online kommunikáció partnerségépítő eszközként működik, a szülők és
pedagógusok közötti, jól működő, digitális kommunikáció pedig ezt támogatja, hozzájárul a tanulók optimális holisztikus fejlődéséhez.
Keywords: oktatás, szülői szerepvállalás, szülői elkötelezettség, szülő–tanár kommunikáció, online kommunikáció