Full Article: [pdf] DOI: https://doi.org/10.22503/inftars.XXV.2025.1.3 Language: hu Author(s):  Szabó Dóra  / Kocsis Zsófia  / Pusztai Gabriella
Title: Szülői részvétel: (Együtt)működő online tanár–szülő kommunikáció lehetőségeinek megismerése és feltérképezése pedagógusinterjúk által Abstract: A technológiai fejlődések és a COVID–19-járvány számos változást idézett elő az oktatásban, amelyek közül kiemelkedik a kommunikáció. Globálisan az online kommunikációs platformok és lehetőségek széles skálája áll az oktatók rendelkezésére. Kutatásunk során a pedagógus–szülő közötti digitális kommunikációt vizsgáljuk, amely a köztük lévő partnerséget támogatja. A kutatást az MTA-DE-Szülő-Pedagógus Együttműködés Kutatócsoport valósította meg az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Program támogatásával. A kutatócsoport célja a szülői szerepvállalás vizsgálata Magyarországon. Az empíriát 2023-ban készült 45 interjú alkotja, melynek strukturált formájában konkrétan nem volt része a digitalizáció. A tematikus vizsgálat során három fő témát elemeztünk: a digitális kommunikáció előnyeit, akadályait a tanárok szemszögéből; a kommunikáció típusait; valamint a tanárok attitűdjét a kölcsönös digitális kommunikáció szerepével kapcsolatban. Tanulmányunk fő kérdése, hogy a tanárok milyen online kommunikációs csatornákat használnak a szülőkkel, hogyan segíti elő a digitális kommunikáció a partnerkapcsolatukat. Feltételezésünk szerint az online kommunikáció partnerségépítő eszközként működik, a szülők és pedagógusok közötti, jól működő, digitális kommunikáció pedig ezt támogatja, hozzájárul a tanulók optimális holisztikus fejlődéséhez.
The publication of the Journal is supported by Budapest University of Technology and Economics.