Title: MI-csoda szépség!
Subtitle: Nézői attitűdök a mesterséges intelligencia által manipulált arcokkal kapcsolatban
Abstract: A modern médiakutatás figyelme a technológiai fejlődésnek köszönhetően az utóbbi évtizedben a képek igazságértékére irányult: a manipulált fényképek témakörén belül sajátos csoportot képviselnek a portréfotók, mivel az emberi arc egy olyan speciális vizuális inger, amelynek a szépség megítélésében is rendkívül nagy szerepe van. A jelen kutatás olyan portréfotókat vizsgált online kérdőív segítségével, amelyeket egy mesterségesintelligencia-alapú képszerkesztő program automatikusan retusált, megszépített. A kutatás eredményei szerint a mesterségesintelligencia-alapú (MI-alapú) képretusálás nézői megítélését nem befolyásolja a fotómodell neme vagy életkora, ahogyan a befogadók neme és életkora sem. A befogadók által megítélt szépség azonban hatással van a fotómodell és a fénykép iránti nézői attitűdre is. A tanulmány új lehetséges kutatási irányokra mutat rá a mesterséges intelligencia által generált szépségideál, valamint az automatizált, MI-alapú retusálás területén, amely nagy hatást gyakorolhat a befogadók saját testideáljára.
Keywords: mesterséges intelligencia, képmanipuláció, arcmanipuláció, retusálás, szépség, szimpátia
Title: What A(I) beauty!
Subtitle: Viewer attitudes towards faces manipulated by artificial intelligence
Abstract: The attention of modern media research in the last decade has been focused on the truth value of images: within the field of manipulated photographs, portrait photographs represent a special group, since the human face is a specific visual stimulus that plays an important role in the perception of beauty. The present research investigated portrait photographs that have been automatically retouched by an artificial intelligence-based image editing software, using an online questionnaire. Accordint to the results, viewer’s perception of artificial intelligence based (AI-based) image retouching is not influenced by the gender or age of the photo model, nor by the gender or age of the recipients. However, the beauty judged by the recipients does affect the viewer’s attitude towards both the model and the photograph. The study points to new potential research directions in the field of AI-generated beauty ideals and automated AI-based retouching.
Keywords: artificial intelligence, image manipulation, facial manipulation, retouching, beauty, sympathy