Teljes cikk: [pdf] DOI: https://doi.org/10.22503/inftars.X.2010.3-4.2 Nyelv: hu Szerző(k):  Hohl Ferenc
Cím: A teleházak gazdasági fenntarthatósága Absztrakt: A teleházak a közösségek egyik válasza a digitális egyenlőtlenségekre. A teleház-mozgalom központi kérdése a fenntarthatóság. A fenntarthatóság számos megjelenési formája közül a pénzügyi, gazdasági fenntarthatóság a teleházak legnagyobb probléma-köre. A fenntarthatóságot nagyban befolyásolja a nonprofit működésmód, ugyanakkor az árképzést és a teleházvezetők véleményét összevetve megállapítható, hogy bár a teleházak többsége nonprofit működésűnek vallotta magát, az adott teleház árképzése és a működési mód között nincs közvetlen összefüggés. A fenntarthatóság szempontjából fontos árbevétel általában az összes költség harmadára elegendő, a fennmaradó kétharmadot támogatóktól és pályázati forrásokból szerzik be. A teleházak fenntarthatóságát tehát jelentősen befolyásolja az aktuális támogatási politika, a pályázatfüggés. A teleházak olyan gazdasági környezetben működnek, amelyben egy piaci vállalkozás nem él meg. Így elvárni a teleházaktól, hogy gazdaságosan, önfenntartóan működjenek, nem reális elvárás, az állami szerepvállalás szükségszerű. A teleházak önállóan, állami beavatkozás és támogatás nélkül életképtelenek. Ennek oka, hogy a teleház olyan célokat fogalmaz meg az esélyegyenlőség erősítése érdekében, amelyek jellemzően nem finanszírozhatók üzleti alapon.

Cím: Financial sustainability of telecottages Absztrakt: Telecottages can be the communities’ answer to the digital disparity. The central issue of the telecottage movement is sustainability. The biggest issues of telecottages are – amongst many – the financial and economic sustainability. Sustainability are significantly influenced by the way of operation, and, at the same time, comparing the pricing with the opinions of telecottage leaders, it can be determined that there is no direct link between the pricing and the way of operation, although most of them declared to work non-profit. It is important – from the point of view of sustainability – that the sales revenue usually can cover only – of the total cost, the remaining – is covered by sponsors and tenders. Sustainability of telecottages is highly influenced by the current subsidy policy, the dependence on tenders. Telecottages operate in such economic environment, where a business venture does not sustain. Thus it is not a realistic expectation that telecottages should operate economically and self-sustainably – governmental participation is necessary. Telecottages are not viable without intervention and subsidy. This is due to the fact that telecottages have such purposes – to enhance providing equal opportunities – that commercially cannot be financed.
A folyóirat kiadását a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kara támogatja.